dinsdag 17 maart 2009

Nieuw Zeeland - deel 2

Omdat de timetables op de verschillende wegenkaarten de laatste twee weken niet overeenkwamen met onze reistijden, besloten we zo snel mogelijk de regen achter ons te laten en in 1 ruk door te rijden naar het noorden. Op naar het Abel Tasman National Park.

Het park staat bekend om zijn mooie natuur met wandelingen en zeekayak mogelijkheden. Motueka is een stadje waarvanuit het National Park goed te bereiken is. Vanuit hier hebben we een taxi–wandel-taxi tocht geboekt en een kayak–wandel–zeil toer voor de dag erna.

We werden door een watertaxi naar een baai verderop in het park gebracht. Daarvandaan hebben we een stuk gewandeld naar een andere baai, waar we later door een andere taxi weer opgepikt werden. Na een mooie en warme wandeling hebben nog even een lekkere duik in de zee genomen.
Op de terugweg in de taxi was de zee erg ruig en konden we zien dat de kayakkers op zee het behoorlijk zwaar hadden. “Oh oh, daar moeten we morgen ook in peddelen.”

De volgende dag waren we al vroeg bij de kayak organisatie waar we met een klein groepje de zee op zouden gaan. Gelukkig was de zee die dag erg rustig en konden we op een relaxed tempo genieten van de baaien en de zeehonden die op de rotsen lagen te zonnen.

Na een echte koffie break in een prachtige baai was het nog maar een klein stukje naar het volgende deel van de dag. Een korte wandeling over de bergrug bracht ons naar een nieuwe baai waar een grote catamaran op ons lag te wachten. Hiermee zouden we terugzeilen naar Kaitiritiri de plaats waar we gister op de watertaxi zijn gestapt.

In totaal waren er zo'n 15 man aan boord van de Catamaran van kapitein Alan. Hij voer ons eerst uit de baai naar wat bezienswaardigheden waarna hij vroeg of Mijke de helmstok wilde nemen zodat hij de zeilen kon hijsen. Je had de blikken van de andere passagiers eens moeten zien. De kapitein heeft Mijke de hele tocht laten zeilen en uiteindelijk kwam het uit op een wedstrijdje wie de boot het snelste kon laten varen. Mijke won met een topsnelheid van 10.6 knopen. Een heerlijke tocht met prachtig weer.

Voldaan kwamen we die dag terug in de cabin. Hier wilde we nog een dagje blijven zodat we naar de het zonnige Golden Bay konden gaan. Bij navraag bleek de cabin al verhuurd en moesten we gauw een plan B maken. Na een telefoontje konde we zelfs op een Holiday Park in Golden Bay verblijven en verheugden we ons op een lekker dagje strand.

Helaas, de regen lijkt ons te achtervolgen want na aankomst in Pohara begon het uit de lucht te storten en hebben we niet veel van het strand kunnen genieten. De volgende dag naar Nelson.
Nelson is de arts en crafts stad van het zuidelijk eiland. Al ruim 20 jaar wordt hier een modeshow gehouden met Wearable Art wat we in het gelijknamige museum hebben bekeken.

De laatste dag wilden we in een lekkere spa verblijven waar Hanmer Springs om bekend zou moeten staan. Een mooie rit door de uitgestrekte natuur maar de befaamde Springs was meer een zwembad waar we een middagje hebben vertoeft en DE beruchte springs in het zwembad stonken door de sulfur mineralen een uur in de wind. Dan maar lekker in een heet badje stappen. Gelukkig hebben we de foto's nog...

Dan zit de Nieuw Zeeland reis er alweer op en hebben we ons klaargemaakt voor de terugreis naar Australie waar we de komende week weer op de surfplank willen gaan staan. Nieuw Zeeland is werkelijk een prachtig land met ongelooflijk mooie natuur. Zeker een land om nog eens terug te komen.

Hier de foto's van de laatste week